Ut på tur i nydelig natur!

Barnehagen ligger sentralt plassert og har flere fine turområder i umiddelbar nærhet. Nedenfor kan dere lese litt om stedene vi pleier å gå til og hvilke opplevelser barna får der.

Den åpne plassen:

Vi går fra barnehagen og innover mot "Dronningen". På veien møter vi sauer og lam om våren og høsten og vi undersøker rompetrolldammen om våren. Inne på den åpne plassen har vi en gapahuk av presenning som vi kan søke ly i på regnfulle dager. Her er trær å klatre i, elv å plaske og "fiske" i, tilgang til ulike naturmaterialer som kongler, lyng,blader, kvister osv som barna kan bruke til ulike prosjekter. Det er variert og ulendt terreng som legger tilrette for utvikling av barnas grovmotorikk og kroppsbeherskelse. Her er også mange lure gjemmesteder og lekekroker. Lunchen blir ofte spist på et åpent berg eller "fjellet" som barna kaller det:-).

Hauglandsskogen:

I Hauglandsskogen er det en flott naturlekeplass med disse og edderkoppnett. Det er laget til benker i ly av trærne og her kan vi spise medbragt mat eller varme noe på bålet.På veien dit går vi forbi en stall og får ofte se flere hester på nært hold. På veien er det også en elv å leke ved og mark og løpe på. Noen ganger ser vi også sauer på beite. Turen til Hauglandsskogen er koselig for små og store:-).

Branden:

Overfor Gamlehjemmet på Ravnanger er det et fint turområde som blir kalt for Branden. Her er fin natur og et veldig stort tre som barna klatrer i og søker ly under når regnet kommer.

Breidablikk:

Stedet ligger rett nedenfor barnehagen og byr på mye artig for barna. Om vinteren går vi ned hit for å ake. Her kan barna boltre seg på en stor mark med ulendt terreng. Videre herfra går det en sti inni skogen hvor det er plassert noen benker. Her spiser vi gjerne maten vår. I skogen finner vi det meste: blåbær, kongler, blader, sopp og blomster. Også her kan vi få nærkontakt med dyr. Vi kan treffe på hester, sauer og kyr.

Tveitevannet:

Ca 15 minutter å gå fra barnehagen finner vi et stort ferskvann. Her er det fint å vasse og studere livet i vannet. Vi har alltid redningsvester og hover med når vi drar avsted.